10 Produk Inovatif



Produk: Micoach Speed Cell 

Diskripsi: Teknologi untuk SPEED_CELL miCoach telah direka oleh Adidas Amerika, ibu pejabat syarikat di Amerika Utara di Utara Portland. Manakala versi terdahulu teknologi miCoach sendiri - dan bahawa pesaingnya seperti Nike dan Garmin - diukur hadapan-satunya gerakan, SPEED_CELL miCoach menangkap maklumat daripada gerakan di setiap arah semasa menjalankan latihan dan bertanding. Pada mulanya, produk akan ditawarkan untuk bola sepak sahaja. SPEED_CELL miCoach - iaitu kira-kira saiz thumb drive komputer kecil - telah direka untuk dimuatkan dalam rongga tunggal salah satu yang lebih dikenali kasut bola sepak Adidas ', F50 adizero. Peranti menjejaki kelajuan purata, kelajuan maksimum, bilangan sprint, jarak pada tahap intensiti tinggi, langkah-langkah dan langkah semasa bermain. Memori atas kapal kemudian menyimpan tujuh jam metrik seseorang atlet dan tanpa wayar menghantar data prestasi di bidang telefon pintar mereka, tablet, PC atau MAC. 

Pengeluar: Adidas




Produk: Mobile Waterless Car Wash 

 Diskripsi: Produk “Mobile Waterless Car Wash” adalah mesin pencucian kenderaan berkonsep bergerak. Peralatan yang digunakan adalah 100% mesra alam dan dapat menjimatkan penggunaan air pada tahap maksimum. Produk yang diberi jenama “Asemo Green Wash” akan dikomersilkan dengan konsep franchise dan akan dipasarkan melalui Syarikat Asemo G-Wash Enterprise. Produk ciptaan Pn. Rahayu Tasnim ini mampu menyediakan perkhidmatan yang maksimum kepada pelanggan, memberikan kepuasan kepada pelanggan dengan produk mesra alam, sangat selamat dan berkesan. Perkhidmatan yang dapat diberikan adalah mencuci bahagian luaran kenderaan dan mengilat bahagian luar dan dalam kenderaan. Kereta akan di sembur dengan menggunakan “N.E.K.A- Waterless Car Wash”. Penggunaan water jet yang diubahsuai dengan hanya menggunakan 3 liter air sahaja bagi sebuah kereta. Kereta akan terus di lap dengan menggunakan kain dari jenis “Microfiber” pada badan kereta, rim dan tayar kereta. Kereta akan dipolish dengan dengan menggunakan “N.E.K.A-liquid Car Polish” pada akhir pencucian . 

Pengeluar: Syarikat Asemo G-Wash Enterprise

Produk: SATELIT MINI BINAAN ANGKASA UKM 

Diskripsi: "Nanosatellite" (nanosat) adalah sebuah satelit dengan jisim antara satu dan 10 kg sahaja. Apa yang dilakukan ia akan bergabung dengan beberapa nanosat lain dalam satu pembentukan gabungan dengan sebuah satelit induk yang lebih besar untuk dapat berkomunikasi dengan stesen bumi. 

Pengeluar: Institut Sains Angkasa (ANGKASA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


Produk: Sistem Pengesan Optik Denyut Jantung Janin (OFHR)  

Diskripsi: OFHR berfungsi melalui “satu pancaran sumber cahaya melepasi tisu ibu, cecair amniotik dan akhirnya mencecah tisu janin. “Cahaya yang terpancar itu pula akan dikesan oleh pengesan foto pada alat penyiasat sambil Kadar Denyutan Jantung Janin akan diserap dengan menggunakan teknik pemprosesan isyarat terkemajuan.” Projeknya itu menggunakan teknik optik berkuasa rendah untuk mengesan FHR transdada menggunakan kuasa hampir-inframerah fotosimografi. Satu pancaran infra-merah membelah bahagian perut ibu dan tisu janin, mengakibatkan satu isyarat bercampur yang dapat dikesan oleh alat pengesan bunyi-rendah terletak pada jarak 4 sentimeter. Selepas pengesanan serentak, isyarat bercampur-campur itu diproses oleh satu penapis sesuai untuk meresap isyarat dari bayi, sedangkan pengesan pada jari manis ibu adalah input rujukan. Pancaran bunyi akan mewujudkan paparan untuk tatapan doktor perubatan. Perkakasan OFHR terdiri daripada alat pemeriksa janin dan jari sedangkan data digital akan disalurkan tanpa wayar menggunakan teknologi Bluetooh (Versi 4) ke sebuah komputer untuk diproses. FHR dan MHR akan diserap menggunakan perisian yang sudah pun dibangunkan. 

 Pengeluar: Dr Gan Kok Beng, UKM



Produk: Kenderaan Elektrik (Electric Vehicles - EV) 

Diskripsi: Kenderaan Elektrik (Electric Vehicles - EV) merupakan gaya yang semakin diminati kebelakangan ini. Kenderaan ini membuka peluang kepada industri automotif untuk mengurangkan kesan karbon dengan menyumbang ke arah visi dan misi komuniti global yang lebih mesra alam. Walau bagaimanapun, pertumbuhan pesat bagi bentuk pengangkutan seperti ini amat bergantung kepada rangkaian infrastruktur pengecasan EV yang berkesan dan menjimatkan kos. eMAL Mobiliti sentiasa berusaha untuk mempelopori bidang Penyelesaian Elektrik Bergerak dan Pembekal Khidmat global dalam ekosistem Perkhidmatan Pengecas Kenderaan Elektrik, atau secara ringkasnya, menjadi Operator Mengecas Kenderaan Elektrik. EVMAL (siri rangkaian produk eMAL Mobiliti) ialah sistem dua peranti(tuan-hamba/ master-slave) yang mampu membekalkan khidmat penting ini 

 Pengeluar: Ev-Mal Sdn Bhd



Produk: THE LEAF 

 Diskripsi: Pemegang Telefon Bimbit: Peranti hebat yang mampu menambahkan keseronokan di dalam kereta. Pemegang telefon bimbit ini membolehkan pemandu untuk meletakkan telefon bimbit mereka di lokasi strategik dan memudahkan pengguna mencapainya. Pengurus wayar telefon bimbit: Satu lagi alat pengurusan wayar telefon bimbit dengan corak bunga- bungaan yang sesuai diletakkan di meja Pemegang pelbagai fungsi: Produk dwifungsi ini mempunyai bahagian atas yang mampu memegang telefon bimbit, pemacu cakera pen, kad nama, kunci dan pelbagai barangan kecil sementara bahagian bawahnya pula boleh memegang alat tulis. Pemegang Telefon Bimbit: Gadjet yang menarik untuk kereta, pemegang telefon bimbit yang secara efektif memegang telefon dengan saluran keluar untuk memudahkan pemandu mencangkukkan set fon kepala. Pemegang Pen Mini: Umpama bekas telur, produk ini amat berguna untuk memegang pelbagai peralatan menulis yang boleh muat ke dalamnya 

Pengeluar: Domino Design & Prototyping Sdn Bhd

Produk: TAG FOBO

 Diskripsi: Merupakan peranti tanpa wayar Bluetooth yang membantu mengawasi keselamatan mereka yang tersayang mahupun harta benda anda. Alat pintar ini berfungsi dengan teknologi Bluetooth 4.0 dan mampu dikawal sehingga jarak lingkungan 50 meter. Direka sebagai peranti IP67 yang kalis air dan tahan gegaran, ianya juga turut didatangkan dengan bateri sel-syiling yang boleh ditukar-ganti untuk kegunaan sehingga 2 tahun. Penyelesaian Tag FOBO juga boleh didapati menerusi telefon pintar dengan aplikasi percuma untuk system iOS Apple, yang membantu para pelanggan mengetahui di mana barangan dan mereka yang tersayang berada sepanjang masa. 

 Pengeluar: Balda Solutions Malaysia Sdn Bhd


Produk: Lite Work 

 Diskripsi: Sistem jeriji ringan yang mengubah cara lantai logam digunakan di pelantar minyak, loji janakuasa, loji bahan kimia, lantai kilang, lantai kaki lima, tangga dan penutup laluan saliran. Produk baharu dari Uncle Bugs Creation adalah dengan usahasama Pusat Penghasilan dan Rekaan Produk dari university terkemuka di Malaysia, Universiti Malaya. System jeriji yang baharu dihasilkan ini menjanjikan ciri-ciri keselamatan yang lebih baik pada harga yang berpatutan. 

Pengeluar: Uncle Bugs Creation Sdn Bhd 


Produk: PALET SC-INNOWOOD

Diskripsi: Inovasi siri produk ini terletak pada campuran kayu jati tropika asli dan serpihan kayu yang dimampatkan menerusi kaedah pengewapan dengan suhu dan tekanan stim tinggi yang unik. Hasilnya ialah palet unggul yang dibentuk secara mekanikal dan berkepadatan tinggi. Ia bukan sahaja ringan tetapi utuh, tahan lama dan sekata dari segi tekstur dan warna. Palet mesra alam ini yang mempunyai pelbagai fungsi dan menjimatkan kos, dapat memberi saingan yang hebat kepada palet kayu lain di pasaran. 

Pengeluar: SC Wooden Products Manufacturing Sdn Bhd


Produk: Bekas perencah JIDO 

Diskripsi: Bekas perencah JIDO melambangkan cara baharu untuk mengekalkan kebersihan pada meja makan secara berkesan. Setiap hari ramai pengguna di seluruh dunia terdedah kepada bakteria yang melekat pada bukaan penutup botol atau kuman yang merebak melalui udara yang boleh menyusup masuk. Sememangnya kita semua ingin mengelak daripada terkena keracunan makanan. JIDO merupakan bekas botol dengan penutup automatik yang terbuka dan tertutup sendiri hanya dengan menggunakan tekanan graviti! Rekaan yang memenangi anugerah ini memastikan botol sentiasa tertutup rapat sekiranya tidak digunakan, sekaligus menghindarkan sebarang jangkitan memudaratkan.